TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Wednesday, December 16, 2009

Hampir 1 juta sehari Untuk Senggara Kapal selam TLDM


Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi memberitahu kerajaan membelanjakan RM290 juta setahun untuk kos pengoperasian dan senggaraan dua kapal selam yang pembeliannya menimbulkan kontroversi.

Beliau berkata nilai kontrak perolehan kapal selam berkenaan ialah Euro1.084 bilion (RM5.382 bilion) meliputi harga pembelian dua kapal selam baru, latihan untuk warga kapal selam, pakej bantuan lojistik bersepadu dan alat ganti serta penyediaan kemudahan pelatih kapal selam dan tim projek.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada Wee Choo Keong (PKR-Wangsa Maju) yang ingin tahu mengenai ancaman yang dihadapi oleh Malaysia yang memerlukan penggunaan kapal selam dan apakah tugas dan petunjuk prestasi utama (KPI) untuk kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman, selain kos penyelenggaraannya setiap tahun.

Dr Ahmad Zahid berkata penggunaan kapal selam bukanlah disebabkan ancaman yang dihadapi oleh negara tetapi lebih kepada keupayaan memberi cegah rintang kepada bakal musuh.

“Pembangunan keupayaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bersandarkan kepada ‘capability-based’ yang harus dimiliki untuk melaksanakan misi dalam pelbagai dimensi pada masa hadapan,” katanya.

Menurut beliau, keupayaan negara menyediakan satu angkatan perang yang moden dan berwibawa untuk memusnahkan angkatan musuh akan menggerunkan musuh malah mereka akan lebih berhati-hati sebelum membuat sebarang perkiraan yang kurang rasional untuk mengancam dan menyerang negara ini.

Beliau berkata kehadiran kapal selam yang canggih dalam inventori negara akan memberi impak yang besar terhadap pertahanan negara kerana keupayaan kapal selam yang boleh beroperasi di mana sahaja di bawah permukaan dengan senyap akan menyukarkan pihak musuh untuk mengesan kedudukan kapal selam tersebut.

“Kehadiran kapal selam juga dapat meningkatkan keupayaan peperangan bawah air TLDM (Tentera Laut Diraja Malaysia) dan menjadikan ia sebuah angkatan yang lebih seimbang, kredibel dan berwibawa,” katanya.

Memetik laporan Bernama, berhubung dengan petunjuk prestasi utama (KPI) TLDM, Dr Ahmad Zahid berkata untuk menentukan keselamatan dan perairan negara sentiasa terpelihara, kapal selam akan dioptimumkan untuk menyokong KPI tersebut.

Urusan pembelian kapal selam ini dibuat secara runding terus dan bukannya menerusi tender terbuka yang menyebabkan harganya melambung berkali ganda, termasuk komisyen lebih RM500 juta yang diperolehi oleh Abdul Razak Baginda, rakan karib Perdana Menteri Najib Razak.

Juga jika pembelian dua kapal selam itu dibuat menerusi tender terbuka, kos pengoperasian kedua-dua kapal itu hanya 10% atau kira-kira RM30 juta setahun berbanding RM290juta yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.

No comments:

Post a Comment