TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Tuesday, December 22, 2009

Hadi: Penubuhan Pakatan telah dipersetujui bersama

Oleh Adib Zalkapli / The Malaysian Insider


PETALING JAYA, Dis 22 — Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjelaskan, langkah penubuhan Pakatan Rakyat (PR) sebenarnya telah pun dipersetujui bersama oleh ketiga-tiga komponen dalam ikatan itu.
Dalam kenyataan satu perenggan, Hadi (gambar) berkata PR tidak dapat didaftarkan secara rasmi kerana ia masih dalam proses pertimbangan kelulusan Pendaftaran Pertubuhan (RoS).
"Bahawa penubuhan parti Pakatan Rakyat yang telah dipersetujui secara bersama oleh ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat, ini belum dapat didaftarkan secara rasmi kerana ia masih dalam proses pertimbangan kelulusan oleh Pendaftar Pertubuhan," kata beliau hari ini.
Kenyataan itu dilihat sebagai langkah menjelaskan laporan kelmarin bahawa pakatan pembangkang yang dianggotai PKR, DAP dan PAS belum lagi mendaftarkan pakatan itu sebagai sebuah parti politik kerana tidak mahu bertindak secara tergesa-gesa.
Hadi yang dipetik oleh Bernama kelmarin memberitahu apa yang penting sekarang adalah untuk mencapai kejayaan dalam matlamat politik dan dapat bekerjasama dengan mengemukakan pandangan masing-masing walaupun wujud perbezaan ideologi.
Semalam Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kesemua komponen sememangnya telah bersetuju untuk mendaftarkan PR sebagai sebuah badan formal.
Sehubungan itu kata Anwar, Hadi kemungkinan telah salah faham.
"Kami telah membaca kenyataan beliau dalam konteks yang sesuai kerana keputusan untuk mendaftarkan Pakatan Rakyat adalah persetujuan kami," kata Anwar yang juga penasihat Parti Keadilan Rakyat.
Ketua Umum PR itu berkata beliau bersama Hadi dan penasihat DAP Lim Kit Siang telah pun menyatakan persetujuan untuk mendaftarkannya di RoS.
Anwar mendakwa kenyataan Hadi itu kemungkinan merujuk kepada pelan formilasi yang belum lagi dipersetujui dan ia akan mengambil masa.

No comments:

Post a Comment