TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Tuesday, January 12, 2010

'Terkawal' 9 Gereja diserang, PAS Tolak ISA digunakan

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengutuk serangan terhadap sembilan gereja sejak 8 Januari lepas berikutan bantahan meluas tentang isu penggunaan nama Allah oleh akhbar Herald. PAS juga kesal dengan ugutan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang mahu mengunakan ISA bagi menyelesaikan masalah ini.
 
Jelas apa yang berlaku sekarang dan ugutan Menteri ini menafikan kata-kata manis Perdana MenteriDatuk Seri Najib Tun Razak yang menjamin bahawa keadaan di negara ini adalah terkawal. 
 
PAS melihat bahawa Hishamuddin gagal menyelesaikan masalah ini walaupun sebelum ini mendakwa sudah mengenalpasti suspek yang membakar Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati. Hingga kini rakyat bertanda tanya tentang tindakan lanjut Polis terhadap suspek-suspek itu. Bilakah mereka akan ditangkap dan didakwa dimahkamah? Rakyat juga risau kerana setiap hari ada sahaja gereja yang diserang seperti rekod berikut;
 
 
8 Januari 2010
  • Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati dibakar
  • Gereja Assumption di Petaling Jaya dibaling bom api
  • Gereja Life Chapel di Petaling Jaya dibaling bom api
9 Januari 2010
  • Gereja Good Shepherd Luthern di Petaling Jaya dibaling bom api
10 Januari 2010
  • Gereja Baptist Melaka di Durian Daun, telah disimbah dengan cat hitam.
  • Gereja All Saints di Taiping dibaling bom api
  • Pos pengawal SM Convent di Taiping dibaling bom api
  • Gereja St Louis yang terletak bersebelahan SM Convent juga dibaling bom api
  • Gereja Good Sheperd dekat Lutong Bazaar, Miri di baling bata
11 Januari 2010
  • Pintu utama Gereja, Sidang Injil Borneo (SIB) di bangunan rumah kedai dua tingkat di Lake View Square, Seremban dibakar
PAS berharap agar Menteri tidak mengambil jalan mudah dan menjadikan isu ini sebagai Ops Lalang kedua, di mana suspek yang membakar gereja gagal ditangkap tapi orang lain pula disumbatkan ke dalam ISA demi kepentingan politik BN menjelang PRU-13.
 
Mesej rakyat kepada Menteri jelas, "Buat Kerja, Jangan Cakap Merapu-rapu".
 
PAS berharap agar rakyat pelbagai agama dinegara ini dapat bertenang dan tidak terus menerus melayan provokasi yang dicipta oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Rakyat perlu bekerjasama untuk menjaga rumah-rumah ibadat dan komuniti keseluruhannya dari menjadi sasaran penjenayah. Isu penggunaan nama Allah hanya boleh diselesaikan dengan akal yang waras bukannya dengan tindakan ganas.
 
Ust Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

No comments:

Post a Comment