TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Thursday, January 28, 2010

Kementerian Pelajaran Makan duit yuran MSSM

Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin - yang juga timbalan perdana menteri diminta supaya memberi penjelasan berhubung kewajaran Kementerian Pelajaran memotong bajet untuk program Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) kepada RM1.5 juta berbanding RM6 juta tahun lalu.

Pelajar sekolah diwajibkan membayar yuran sebanyak RM4 setahun bagi MSSM. Empat juta murid didharab RM4 =RM16 juta.Banyak tuh!

Kementerian perlu jelaskan kerana wang sebanyak itu adalah hasil dari kutipan murid-murid dan adalah menjadi hak kepada mereka.Duit tersebut bukan dari bajet Kementerian Pelajaran. Tiada ada alasan bagi kementerian menggunakan wang tersebut untuk perkara lain kerana wang tersebut dikutip daripada murid-murid bagi tujuan menjayakan program MSSM.

Laporan pada 13 Januari lalu, antara lain menyebut, sebelas jenis sukan - termasuk bowling, memanah, ping-pong dan kapal layar - digugurkan daripada 24 jenis sukan untuk kejohanan MSSM peringkat kebangsaan tahun ini kerana "kekurangan bajet."Acara sukan itu tidak sepatutnya digugurkan kerana ada di antaranya termasuk dalam program 'Road to London 2012'

Berita terbaru dilaporkan,bahawa Kementerian Kewangan bersetuju untuk memberikan kepada Kementerian Pelajaran bantuan tambahan sebanyak kira-kira RM700 juta bagi membolehkan bantuan untuk pendidikan yang dikurangkan pada Bajet 2010 lalu, diteruskan semula..[klik sini]

No comments:

Post a Comment