TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Monday, August 2, 2010

Tindakan Ke Atas Liong Sik Hanya Sandiwara Umno-BN

Oleh Nazar Hashim
BUKIT MERTAJAM 2 Ogos - Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail melahirkan kebimbangan samada pendakwaan dan pertuduhan terhadap bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) dijalankan secara telus dan adil atau ianya hanya satu sandiwara ciptaan Umno-Barisan Nasional.

Dr Wan Azizah berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyifatkan pendakwaan terhadap Liong Sik sebagai bukti sistem perundangan dan kehakiman negara tidak berat sebelah sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang.

"Ia adalah satu kejutan kerana dakwaan tersebut melibatkan ikat jamin sehingga RM1 juta. Ini menunjukkan betapa seriusnya kes tersebut. Ini juga sebagai satu usaha mewujudkan persepsi yang hendak ditunjukkan kepada rakyat bahawa tindakan telah diambil terhadap sesiapa sahaja.

"Namun begitu, kita khuatir ia hanya sebagai kambing hitam oleh pihak pemerintah untuk mengaburi mata rakyat. Sejarah sendiri telah membuktikan bagaimana kes yang melibat profil tinggi seperti mendiang Tan Sri Eric Chia dan Datuk Kasitah Gadam sebelum ini.

"Apakah hasil daripada pertuduhan yang telah dibuat terhadap mereka? Dalam insiden mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri dengan jelas bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor hanya dikenakan tindakan selama 2 bulan penjara sahaja sedangkan perbuatan tersebut adalah satu jenayah yang mendatangkan kecederaan yang teruk," jelas Dr Wan Azizah pada majlis meraikan JKKK Kubang Semang, Bukit Mertajam sempena majlis makan malam bersama pemimpin di Bandar Perda semalam.

Menurut beliau lagi kerajaan boleh memberi apa sahaja alasan berhubung pertuduhan ke atas Liong Sik tetapi rakyat mampu untuk menilai dengan sebenarnya apakah dakwaan tersebut telus dan ikhlas untuk menegakkan keadilan.

Sebaliknya Dr Wan Azizah mempersoalkan samada tindakan itu hanya untuk mengaburi mata rakyat supaya menganggap kerajaan yang sedia ada mampu bertindak terhadap sesiapa sahaja tanpa mengambil kira kedudukan atau fahaman politik mereka.

Liong Sik didakwa di Mahkamah Sesyen Putrajaya 30 Julai lalu atas tuduhan menipu Kerajaan Malaysia kerana memberi persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah, Pelabuhan Klang bagi projek PKFZ.

Turut hadir dalam majlis tersebut termasuk Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman dan Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Hussain serta Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin.


Suara Keadilan

No comments:

Post a Comment