TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Monday, May 17, 2010

UMNO Pekan singkir 1,060 ahli

PEKAN 16 Mei - UMNO Bahagian Pekan menyingkirkan seramai 1,060 ahlinya setelah dikesan bersekongkol dengan parti pembangkang pada program pemutihan yang dijalankan sejak pilihan raya umum lalu.
Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pekan, Datuk Ishak Muhammad berkata, penyingkiran ahli-ahli itu diputuskan menerusi beberapa mesyuarat yang dijalankan di bahagian tersebut.
''Kita dapati mereka bersekongkol dengan parti pembangkang pada pilihan raya umum lalu dan kita mengambil keputusan menyingkirkan mereka," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pejabat UMNO bahagian itu di sini baru-baru ini.
Ishak yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri berkata, menerusi program pemutihan itu, ahli UMNO Bahagian Pekan kini berjumlah 27,101 orang di 140 cawangan.
Sebelum program pemutihan dilaksanakan, jelas beliau, jumlah ahli UMNO di bahagian itu ialah seramai 33,204 orang.
''Ini bermakna, seramai 6,103 ahli telah terkeluar daripada UMNO bahagian ini dengan 5,043 orang tidak berjaya dikesan mungkin kerana meninggal dunia atau sebagainya manakala selebihnya disingkirkan selepas didapati bersekongkol dengan pembangkang," katanya.
Menerusi program itu juga, tambah beliau, Dewan Undangan Negeri (DUN) Peramu Jaya mencatatkan bilangan keahlian tertinggi iaitu seramai 9,558 orang, diikuti DUN Chini (7,011), DUN Pulau Manis (5,831) dan DUN Bebar (4,701).
Ishak menjelaskan, program pemutihan tersebut merupakan salah satu aspek transformasi yang dijalankan UMNO bahagian itu sejajar dengan saranan Najib yang merupakan Presiden UMNO.
''Kita telah memberi taklimat kepada semua ketua cawangan supaya melaksanakan program pemutihan itu untuk mengetahui siapa ahli UMNO yang sebenarnya," katanya.
Menerusi senarai keahlian yang terkini itu, tambahnya, UMNO bahagian tersebut akan menggiatkan lagi program menambah ahli baru.

No comments:

Post a Comment