TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Wednesday, May 12, 2010

Suasana PRK Sibu dengan kehadiran DSN

Dari Blog Ust misbah.

Saya bersama rombongan PAS Perak sampai malam tadi di Bilik Gerakan PAS Kg. Hilir, Sibu bagi membantu calon PR memenangi kerusi Parlimen Sibu dalam PRK kali ini. Ketika kami sampai satu ceramah politik sedang berlangsung di situ. Walaupun kehadiran pendengar tidak ramai tetapi semua yang hadir adalah pengundi tempatan. Kg. Hilir antara pengundi Melayu yang ramai di Sibu.

Penceramah malam tadi ialah YB Dato' Seri Ir Hj Nizar Jamaluddin, sdr. Mustapa Kamil Ayob, Prof. Dr. Razali dan beberapa yang lain. Sebagaimana biasa, selain mengajak pengundi melakukan perubahan dengan mengundi calon PR, isu-isu semasa turut dikupas oleh penceramah. Kupasan yang menarik menimbulkan minat para pendengar tempatan,mereka tidak berganjak sehinggalah ceramah selesai kira-kira jam 11.00 malam.

Di satu tempat yang lain, ceramah politik yang sama turut diadakan iaitu di Rajang Park, Sibu. Rajang Park adalah kawasan pengundi Cina. Kehadiran diluar jangkaan, ribuan pendengar hadir, selain pimpinan DAP Pusat yang turut menarik perhatian para penduduk tempatan untuk hadir beramai-ramai ialah YB Dato' Seri Hj Nizar Jamaluddin, kehadiran Hj Nizar diberi tepukan yang begitu gemuruh, ceramahnya diselang seli dengan ungkapan-ungkapan bahasa Mandarin memukau para pendengar yang majoritinya kaum Cina. Inilah kali pertama rakyat Sibu dan Sarawak mendengar ceramah YB Hj Nizar di bumi kenyalang, selama ini mungkin mereka mendengar melalui You Tube di internet. Walaupun hujan renyai-renyai, namun mereka tidak berganjak sehinggalah majlis bersurai.

Pagi tadi, kami bersama YB Hj Nizar mengiringi calon PR, Wong Ho Leng melawat dan berkempen di bandar Sibu. Sambutan pengundi yang rata-rata peniaga Cina cukup menyakinkan. Kunjungan rombongan calon disambut meriah oleh para pekedai dan orang ramai. Kemunculan YB Hj Nizar yang tidak disangka-sangka juga seolah-olah menenggelamkan ketokohan calon PR.

Setelah berkempen dari pintu ke pintu di setiap kedai di bandar Sibu, satu sidang akhbar calon diadakan di Pejabat calon. Turut hadir dalam sidang akhbar ialah YB Hj Nizar, YB Lim Kit Siang dan beberapa adun PR yang lain. Sidang akhbar diadakan bagi menjawab isu-isu yang dibangkitkan oleh BN Sarawak.
Ada sedikit kelaianan suasana PRK Sibu berbanding PRK di Semenanjung. Samada di bandar Sibu, pekan-pekan kecil mahupun kampung-kampung atau kawasan perumahan, tidak berlaku perang poster sebagaimana lazimnya PRK di Semenanjung. Ceramah-ceramah tetap meriah. Lebih-lebih lagi di bandar Sibu dan kawasan perumahan, hampir-hampir tidak ada poster, kain rentang dan banting. Poster-poster dan kain rentang calon hanya kelihatan meriah di bilik-bilik gerakan parti masing-masing.
BN seperti biasa menggunakan semua kemudahan dan jentera kerajaan untuk berkempen, para menteri silih berganti turun ke Sibu, majlis-majlis perasmian diadakan hampir setiap hari. Projek Mee Segera datang mencurah-curah di Sibu, jalan yang masih elok ditar semula.
DSN ketika berceramah menyanyikan lagu berbahasa cina
berkempen di sekitar sibu
sidang media

No comments:

Post a Comment