TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Monday, February 22, 2010

Sukar beri subsidi lagi, minyak naik pertengahan Mac?

Oleh Era Pakatan
KUALA LUMPUR : Kerajaan dijangka akan mengumumkan kenaikan bahan bakar minyak (BBM) dengan harga 10 sen seliter untuk bensin dan solar Ron95 ketika mekanisma harga bahan bakar baru disemak pada pertengahan Mac.

Ketika ini, harga runcit Ron95 ialah RM1.80 untuk satu liter, manakala bagi Ron97 dan diesel pula adalah RM2.05 dan RM1.70 satu liter masing-masing.

Sumber-sumber dari Jabatan Kewangan berkata, kerajaan telah memutuskan untuk menaikkan harga BBM karena tidak boleh memberi subsidi lebih banyak diperlukan untuk mempertahan harga BBM pada tahap saat ini menyusul lonjakan harga minyak mentah dunia.

Kerajaan yakin peningkatan 10 sen liter boleh diterima oleh awam, demikian menurut sumber.

Para sumber juga menyatakan bahawa kerajaan belum ada lagi mekanisme harga bahan api yang boleh diterima oleh semua bahagian, dan sebagai hasilnya kerajaan mungkin boleh menunda atau bahkan mungkin terpaksa meninggalkan langkah-langkah baru.

Sementara itu, Pesiden Petrol Dealers Association of Malaysia Datuk Othman Hashim percaya bahawa pemilik kereta asing akan membayar harga pasaran saat mekanisma harga bahan bakar baru diperkenalkan bulan depan.

Beliau turut menyatakan tujuan utama kerajaan memberi subsidi kepada mereka yang memenuhi syarat untuk itu, untuk melindungi kepentingan pihak yang lebih rendah dan kumpulan berpendapatan menengah seklai gus menjimatkan perbelanjaan.

Nota: Era Pakatan boleh dihubungi melalui 03-61850744 / 0745 (Tel.), 03-61850744 (Faks.), atau menerusi editor@erapakatan.com, editorpakatan@gmail.com (Mel-E).

No comments:

Post a Comment