TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Tuesday, October 12, 2010

Sosilawati: PAS persoal lambat selesai siasatan


Hazayani Zakaria   
KUALA LUMPUR, 11 Okt: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub mempersoal kelambatan pihak-pihak terbabit dalam siasatan kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya.
Salahudin ketika mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Parlimen hari ini berkata, kelambatan jelas berlaku dalam siasatan kes ini apabila laporan DNA sendiri belum diperoleh.
"Berdasarkan kepada laporan dan penyiasatan polis, kertas pendakwaan telah pun dikemukakan kepada peguam negara kemudian peguam negara telah menghantar balik kertas sisasatan tersebut untuk tindakan selanjutnya oleh pihak polis.
Ujarnya, laporan DNA seharusnya dikeluarkan dalam tempoh tidak lebih daripada seminggu. Namun sehingga kini laporan berkenaan belum dikeluarkan.
"Ini menunjukkan berlakunya beberapa beberapa lagi kekurangan-kekurangan untuk tindakan selanjutnya oleh pihak polis. Kalau laporan profesional DNA oleh jabatan kimia (sepatutnya) mugkin paling cepat (diperoleh) dalam masa satu atau pun dua hari atau tiga hari. Tetapi kita lihat laporan DNA pun masih lagi tidak dikeluarkan.
Sebelum itu, ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang meminta Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein menyatakan tarikh/jenis laporan-laporan polis yang dibuat terhadap adik-beradik peguam yang disyaki terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai Datuk Sosilawati di Banting, serta tindakan terkini terhadap laporan-laporan polis berkenaan.
Menjawab soalan tersebut, Hishamuddin menegaskan bahawa pasukan siasatan sedang menjalankan tugas sepenuhnya tanpa henti untuk dibawa ke muka pengadilan.
"Dua agensi yang terlibat dalam siasatan ini, pertamanya pihak PDRM (Polis Diraja Malaysia), pasukan siasatan dan juga pihak peguam negara.
"Kedua-dua pihak ini, hari ini 24 jam sedang siasat dan memastikan bahawa ianya dapat dibawa secepat mungkin, tak boleh saya laporkan ke dewan ini hari ini," katanya.
Sementara itu, bercakap dalam satu sidang media selepas itu, Salahuddin berharap KDN dapat memastikan kes itu diselesaikan secepat mungkin.

No comments:

Post a Comment