TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Monday, October 4, 2010

SELAMAT DATANG KE PROGRAM BAITUL MUSLIM - IKATAN MAWADDAH


Pujian mesti diberikan kepada Lajnah Kebajikan PAS Perak yang mengambil inisiatif menubuhkan satu unit rasmi yang diberikan nama  Ikatan Mawaddah  Baitul Muslim yang bertujuan menangani masalah remaja dan anak – anak ahli yang masih bermasalah mencari pasangan hidup mereka.

 Memanglah tidak dinafikan bahawa parti ini mesti mengambil tahu kebajikan anak – anak ahlinya dari A sampai ke Z lebih – lebih lagi sekarang ini keruntuhan dan kerosakan moral remaja melayu susah sampai ke penghujungnya kerana hasil tangan – tangan pemerintah yang dilihat sebagai juara maksiat dan sebagainya.

Teman baru - baru ini banyak berbincang dengan salah seorang Ahli Jawatankuasa Lajnah ini iaitu Puan Zuhairah Dato` Ghazali mengenai satu kes seorang remaja melahirkan   anak  di Hospital Ipoh tanpa suami yang sah, manakala gadis ini pula tidak diterima oleh keluarganya oleh sebab - sebab tertentu. Malah teman juga banyak dipanggil oleh beberapa NGO dan individu memberikan kauserling kepada remaja - remaja kebanyakkannya gadis - gadis belasan tahun yang kes yang sama lari dari rumah. Teman mengingatkan mereka bahawa disana masih ada yang menyanyangi mereka iaitu PAS dan sebenarnya ibubapa mereka pun masih merindui dan sayang kepada mereka.

Dengan majlis pelancaran yang telah disempurnakan oleh Tuan Pesuruhjaya PAS Negeri ini telah membuktikan bahawa satu lagi tanggungjawab ummah memelihara kehormatan insan  ciptaan Tuhan ini.

Datuk atau opah selalu bertanya kepada cucu – cucunya`` Mat – Mat  bila dah besar nanti nak jadi apa` yang bermaksud cucunya dah besar nanti nak kerja apa. Inilah mentali orang melayu yang jarang – jarang sekali mengingatkan orang yang tersayang supaya dan agar mentaati Tuhanya kerana itulah bekalan yang hakiki disana nanti. Maka cucu yang berumur setahun jagung ini berkata pula….dah besar nanti Mat nak jadi doktor. Itulah jawapan standard dari cucunya itu, malah pekerjaan doktor, peguam, pilot, guru dan lain – lain merupakan pekerjaa dibibir kanak – kanak apabila ditanya.

Jarang sekali malah kadang – kadang tidak ditanya oleh datuk dan opahnya….nanti engkau dah besar mesti jadi seorang doktor yang beriman, peguam yang bertaqwa atau pun guru yang beramanah dan kasih kepada Islam….kerana itu awalan doa dari seorang yang bergelar datuk dan opahnya,

Akhirnya cucu ini membesarkan akan menjadi seorang doktor, seorang peguam dan lain – lain profesion yang melupakan dirinya sebagai hamba dan kehidupannya bukan sahaja dipengaruhi maksiat tetapi perderhakaan kepada TuhanNya…yakni Allah SWT.

Itulah le sebabnya yang  jadi pak – pak menteri tu kebanyakannya lebih takut daripada manusia daripada TuhanNya.

Begitu juga dalam pertemuan formal dan tidak formal atau pun dalam usrah….apabila ditanya anak saudara ada berapa ? maka jawapan saudara kita itu ` saya mempunyai 5 orang anak atau pun 3 orang anak` tapi jawapan ini salah….kerana jawapan yang betul….saya diamanahkan Allah baru 5 tau 3 orang anak kerana perkataan BARU itu adalah doa untuk menambahkan cahaya mata lagi oleh Allah SWT.

Teman selalu buatkan sahabat – sahabat teman keliru dengan teman `` Ya sheikh….anta ada anak berapa orang ?`, maka dengan lidah yang fasih teman jawab ` ana ada anak baru 5 tapi belum kahwin lagi ` ….dia konfius `` ehh….mike je bebeno….anak ada lima tapi belum kahwin lagi…..teman pun ngekeh kahkahkah….teman kata kat dia mike ni macam umNO LAMBAT FAHAM LE….maksud teman tadi belum KAHWIN SORANG LAGI….baru dia tersengih dan terdiam tanda faham.

Diantara pengenalan Ikatan Mawaddah ini merupakan unit khususnya bagi menjaga kelangsungan ahli agar sentiasa istiqamah dan menyumbang untuk kelancaran jamah walaupun setelah berumahtangga. Ianya juga mendidik ahli dan jamaah dengan falsafah kekeluargaan dalam Islam dan membina kekeluargaan sepertimana yang dituntut oleh agama.

Perancangan program yang disusun ialah majlis perkahwinan 5-1- pasangan serentak, seminar ikatan mawaddah, kursus perkahwinan bersiri dan rehlah ikatan mawaddah.

Tuan Pesuruhjaya juga dalam majlis tersebut menyarakan supaya juga diadakan kursus kefahaman berpoligami….yang itu teman setuju 101%.....kepada Tuan Pesuruhjaya, teman faham ADA MAKNA TU.

Pengalaman teman sebagai Pengarah Baitul Muslim anjuran Dewan Pemuda dulu berjaya memprogram seramai 15 pasangan untuk di Ijab kabulkan…..teman tumpang bahagia dan gembira, malah program itu telah melahirkan 13 orang anak….maksud teman itu juga sebahagian anak – anak teman.

5 tahun berlalu.Tapi sayang program itu berhenti seketika kerana masing – masing sibuk atau buat sibuk dengan program – program lain….termasuk diri teman yang semacam ` hangat – hangat tahi ayam `. Tapi teman bangga dan menaruh harapan kepada Lajnah Kebajikan yang diketuai oleh Ustaz Mustafa Shaari dan Dr. Najihatullasaleha ini. Berikanlah ` Harap & Percaya ` kepada team mereka.

Kepada mereka – mereka yang berstatus belum lagi kahwin…..maksud teman yang belum berkahwin seorang lagi, maka ayuh bahkata orang banjar ` ayuh banbai ` jangan lepaskan peluang ini. Bagi yang tak berapa berani nak pakai baju melayu bersamping ke majlis – majlis hari raya disana sini tu…..teman nasihatkan banyak – banyakkan berpuasa…mudah – mudahan dengan berpuasa itu badan sihat untuk terus berjuang melawan umNO yang kini nyawa – nyawa ikan untuk disiang buatkan gulai kari sepertimana kari 786 tu.

Teman selalu mengusik kekawan teman….rugi mike kahwin lambat….kalau mike tahu seronok dan nikmatnya berkahwin tentu mike akan cakap ` kalau aku tahu dot dot dot….tentu umur 15 tahun lagi  aku mintak emak kahwinkan aku.

MEMANG LE……isu poligami ni memang panas….sepertimana posting teman bulan Mei yang lalu….semua nak kan makanan dan minuman madu…..ayam  madu, kurma madu, jambu madu, limau madu, durian madu, belimbing madu dan bermacam – macam madu…..cuma yang tak suka dan tak boleh terima BERMADU malah ada cadangan perkataan itu jangan dok ada dalam kamus melayu…..heeeee jangan marah teman cuma nak bercerita aje. Maafkan teman. Teman takut juga lebih – lebih kot – kot nanti kena pukul dengan pelepah nyor.

Itu le manusia…..semua nak kan barangan asli….tapi nak kahwin dengan orang asli mampukah kita. Itu kena tanya MB Perak sekarang ni lah….sebab orang kata tapi bukan teman kata…. beliau berpengalaman mengadakan program demi program mutakhir ini di perkampungan itu.

Kami bukan broker atau along….tapi kami nak tolong.

Maklumat lanjut program Baitul Muslim – Ikatan Mawaddah akan disiarkan kedalam blog ini. InsyaAllah. 

KITA TUNGGU.

No comments:

Post a Comment