TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Wednesday, December 1, 2010

Menara 100 tingkat diteruskan, jika berdaya maju


jibKUALA LUMPUR: Cadangan Permodalan Nasional Berhad (PNB) untuk membina Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat akan hanya diteruskan sekiranya berdaya maju dari sudut komersial.
Perdana Menteri Najib Tun Razak hari ini berkata projek itu harus juga memberi sumbangan kepada pembangunan ekonomi di sekitar kawasan itu dan menyediakan peluang-peluang perniagaan.
"Projek ini mesti memenuhi syarat-syarat ini dan jika syarat-syarat ini dapat dipenuhi maka projek itu akan diteruskan.

"Menara itu harus memberi rangsangan dan menjadi katalis untuk Greater Kuala Lumpur," kata beliau kepada para pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Seminar Pelabur Menteri Kewangan Asean Ketujuh bertajuk "Penemuan Hari Esok Asean" di sini.
Semalam, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata negara tidak perlu kepada bangunan pencakar langit buat masa ini kerana terdapat tanda-tanda kelambakan hartanah.
Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, terpulang kepada PNB untuk membuat perkiraan kewangan.
Kenyataan yang dangkal
Mengenai timbulnya persepsi bahawa Menara itu akan menenggelami populariti Menara Berkembar Petronas, yang dikaitkan sebagai hasil kejayaan Mahathir, beliau berkata, "ini merupakan kenyataan yang dangkal.  Kita bercakap mengenai kesinambungan."
"Apa yang Mahathir telah lakukan harus dipuji tapi apa yang kita perlu ialah membina atas kejayaan beliau dan bergerak maju dan membangunkan Malaysia.
Di samping itu katanya, Warisan Merdeka merupakan projek untuk 10 tahun dan lebih dan kawasan di sekitar Stadium Merdeka di mana projek itu akan didirikan merupakan kawasan yang strategik.
"Ini merupakan projek jangka panjang.  Kita tidak boleh melihatnya dalam tempuh dua tiga tahun.
"Jika anda melihat ruang udara Kuala Lumpur pada tahun 2020 kelak, ia tidak sama seperti hari ini.  Pudong di Shanghai mempunyai banyak bangunan pencakar langit.  Sudah pasti, di sana lebih banyak bangunan pencakar langit.
"Mari kita gambarkan KL pada tahun 2020.  Mari kita lihat pada perspektif jangka panjang.  Lagi pun, jika kita capai Visi 2020, ia merupakan satu visi yang diilhamkan oleh Mahathir sendiri," katanya.
- Bernama

No comments:

Post a Comment