TRELLER JELAJAH

TRELLER JELAJAH

Undilah PAS

Undilah PAS

Wednesday, June 6, 2012

Ds Nizar menyelongkar masalah pengusaha ternakan ikan sangkar di Sungai Dinding

Dato' Seri Nizar dibawa menaiki bot untuk melihat keadaan Sungai Dinding

Bot menghampiri kawasan Pembinaan Pelantar Minyak kepunyaan Kencana HL

Menghampiri kawasan Pelantar Ikan Sangkar di Sungai Dinding

Ds Nizar mengambil gambar2 menarik


Dengan penuh gaya Ds Nizar mengambil gambar.

Pengusaha ikan sangkar tersenyum melihat kehadiran Ds Nizar dan timnya menghampiri pelantar.

Kapal korek yang digunakan untuk mendalamkan Sungai Dinding untuk memudahkan laluan kapal-kapal dan muatannya keluar masuk di Sungai Dinding.

En Mohd penduduk Kg Bahru, salah seorang pengusaha ikan sangkar, sedang mengadu hal dengan Ds Nizar tentang kerugian yang mungkin berlaku setiap kali kerja-kerja mendalamkan Sungai Dinding disebabkan ekologi semulajadi Sungai Dinding tercemar dan mematikan ikan ternakan mereka.

Pemandangan jambatan Tuanku Bainun yang merintangi Sungai Dinding.
Setiap kali kerja-kerja mendalamkan Sungai Dinding dilakukan oleh kapal-kapal korek pada setiap tahun di kawasan tersebut menghala ke laut, para pengusaha ikan dalam sangkar di kawasan tersebut merasa cemas dan sudah pasti mengalami kerugian berjuta ringgit akibat kemusnahan ekologinya dan memusnahkan ikan-ikan mereka.

Perkara ini diadukan kepada wakil rakyat bagi kawasan Pasir Panjang yang merupakan wakil rakyat mereka. Kehadiran Dato' Seri Nizar ke Kg Bahru, baru-baru ini memberi harapan kepada mereka untuk mengadu dan berharap agar perkara ini dibawa oleh Dato Seri ke Dewan Undangan Negeri Perak atau pun ke Dewan Rakyat untuk diselesaikan samaada kerajaan  akan memberi pampasan yang manasabah di atas kerugian yang ditanggung oleh pengusaha pada setiapkali kerja-kerja mendalamkan Sungai Dinding dilakukan.


No comments:

Post a Comment